אהבתם?
שתפו!

הפתרון הנכון במובייל: כך תבחרו בין אתר רספונסיבי לבין אתר מותאם

מצד אחד אתרים רספונסיביים הם מאד טרנדיים וקלים לתחזוקה. מצד שני חווית השימוש במובייל שונה לחלוטין ודורשת התייחסות אפיונית, עיצובית וטכנולוגית נפרדת. מור נחמני, מנכ"ל moreweb, מנסה לפתור לכם את הדילמה.

מור נחמני
11/12/2013

כולכם יודעים את הנתונים. התנועה ממכשירי מובייל לאתר שלכם הולכת וגדלה. יותר ויותר אנשים רוצים את המידע שלהם כאן ועכשיו ואין כמו גלישה במכשיר הסמארטפון כדי להעביר זמן מת. התנועה הזו רק תלך ותגדל עם השנים ולאט לאט מתחילים לראות יותר ויותר רכישות באתרי מסחר אלקטרוני שמתבצעות ישירות ממכשירי המובייל.

 

מסחר אלקטרוני במובייל הוא נושא מרתק. שמתעסקים עם אתר תדמיתי או אינפורמטיבי במובייל חושבים בעיקר על איך האתר נראה במובייל. כשמתכננים אתר מסחר אלקטרוני שהמטרה שלו היא לספק חוויית קניה דיגיטלית, צריך לחשוב בעיקר על איך האתר מתנהג.

 

חווית קניה טובה היא כזו שמאפשרת לנו להבין בקלות ובדיוק מה הוא המוצר שאנחנו מתעניינים לגביו (על ידי שימוש בוידאו, תמונות, זויות, טקסט ועוד). חווית קניה טובה מאפשרת לנו גם להרגיש תמיד בטוחים. האתר צריך לספק חיווי ברור לכל פעולה שאנחנו מבצעים: דפדוף בקטלוג, הוספה לסל, תהליך הצ'ק אוט, דמי המשלוח, הנחת חבר מועדון או מימוש מבצע/קופון. הגולש צריך להרגיש שהכל קל, פשוט וברור.

 

איך מתמודדים עם כל הנושא הזה במובייל?

 

יש שתי אפשרויות למימוש נכון של האתר שלכם במובייל: אתר רספונסיבי ובניית אתר מותאם למובייל.

 

אתר רספונסיבי, כפי שהסברנו בעבר, הוא אתר שהקוד שלו גמיש ויודע להשתנות אוטומטית לפי גודל המסך והמכשיר עליו הוא פועל. לכן, אותו האתר יראה אחרת על המחשב הביתי שלכם, על הטאבלט והסמארטפון אבל יציג את אותה ההתנהגות, אותו מבנה כללי ואותם תכנים באותו סדר.

 

אתר מותאם למובייל הוא אתר נפרד לחלוטין מהאתר הרגיל שלכם, במרבית המקרים יתחבר לאותה מערכת הניהול אבל ייבנה על ידי קוד נפרד ויתוכנן, יאופיין וייעוצב באופן שונה וייחודי.

 

אז מה עדיף?

 

כל סוג בניה מתאים לצרכים שונים. אתם כבעלי האתרים צריכים לדעת מה יתאים עבורכם. אנסה לגעת בכמה נקודות מפתח כדאי להכווין אתכם לדרך הנכונה:


אתר אחד, קוד אחד - שימוש באתר רספונסיבי מאפשר לכם להשתמש בקוד אחד שישרת אתכם לאורך כל הפלטרפומות השונות. אם תרצו לעשות שינוי באתר - תצטרכו לעשות שינוי בקוד אחד בלבד ולא בשני מאגרי קוד שונים. אתר מותאם למובייל הוא למעשה אתר נפרד עם קוד נפרד מאתר הבית שלכם. כלומר, כל עדכון שתרצו לעשות ידרוש מכם לעדכן את שני המאגרים ולא רק אחד.


המשמעות? בעיקר כלכלית. ברוב המקרים זול יותר לבצע התאמה רספונסיבית של האתר מאשר לבנות גרסת מובייל מקבילה, ודאי שזול יותר לתחזק אתר רספונסיבי לאורך זמן שכן כל שינוי מתבצע פעם אחת בלבד. אתר מובייל נפרד מצריך תחזוקה כפולה.

שטחי פרסום - באתר רספונסיבי, בגלל האופי של שינוי הגדלים והתפזורת לפי המסך עליו האתר מופיע, הרבה יותר קשה לשלוט בשטחי הפרסום. בעוד באתר מותאם מובייל גדלי הבאנרים, המיקום וההופעה שלהם קבועים, באתרי רספונסיב המצב קצת מורכב יותר. כך שאם חשוב לכם לשלב פרסומות באתר, אתרי רספונסיב יכולים להיות בעייתיים עבורכם.

 

מטרות שונות - נניח שיש לכם אתר אינטרנט עמוס במידע. פורטל שכולל מספר מנועי חיפוש, אינדקסים ומגזינים. דף הבית שלכם גדול ורחב ומאפשר תצוגה וחלוקה ברורה של כ-ל השירותים שהאתר מציע. אבל במובייל המטרה שלכם שונה והמטרה של הגולש שונה. בהרבה מקרים תגלו שלגולשים שנכנסים לאתר שלכם מהמובייל יש מטרה ואופי שימוש שונה לחלוטין באתר שלכם מאשר גולש שנכנס מהמחשב. במרבית המקרים שימוש בשיטה הרספונסיבית לא תהיה מסוגלת ליצור את ההבדל בין הפוקוס בין המסך הגדול לקטן.

 

חוויה שונה - נחזור למסחר אלקטרוני. הזכרנו למעלה את החיווי שאתר מסחרי צריך לספק ללקוחות שלו על כל פעולה שהם מבצעים. לדעתי, חיווי טוב במסך מחשב וחיווי טוב במובייל יהיו שונים לחלוטין. לדוגמה: דפדוף בקטלוג. בעוד באתר הרגיל עץ הקטגוריות של הקטלוג יהיה פרוס לנו בצורה ברורה מימין או למעלה, באתר המובייל השטח מצומצם ונצטרך לספק את המיפוי בדרך אחרת. מצד שני במובייל כדאי להשתמש בתכונת ה"החלקה" (swipe) כדי לעבור ממוצר למוצר.

 

 

תכונה נוספת שאנחנו נוהגים להשתמש בה כדי לספק חיווי היא מעבר עם העכבר על אלמנט (mouse over): שימוש בזכוכית מגדלת על מנת להגדיל תמונה, מעבר על כפתור ניווט יפתח אופציות נוספות, בדף קטלוג - מבט מהיר על מוצר מבלי להכנס לדף המוצר עצמו, מעבר על אייקון של עגלת הקניות יספק הצצה לתכולה שלה ועוד. במובייל, וגם בטאבלטים, אין לנו אופציה להשתמש ב mouse over כדי לספק אינטרקציה עם הגולש ולכן נדרשים פתרונות אחרים.

 

ריבוי גדלי מסכים - יש נטיה לפעמים להתייחס ל2 סוגי מסכים. מסכים קטנים (סמארטפונים) ומסכים גדולים (מחשבים וטאבלטים). הכל טוב ויפה עד שיגיע הלקוח עם המיני-אייפד שלו. לא קטן כמו מובייל אבל לא גדול כמו אייפד והרזולוציה שלו היא בדיוק בין לבין.

אתר רספונסיבי לוקח בחשבון את כל הגדלים, הוריאציות והסוגים של המסכים. גרסת מובייל ייעודית לא תיתן פתרון לאותם לקוחות עם מכשירי הביניים.

 

שירותי מובייל מיוחדים - יש מספר תכונות ייחודיות למכשיר המובייל שלכם שבבניה של אתר רספונסיבי טהור לא תוכלו לנצל עד הסוף כי נדרש קוד ייעודי (ובמרבית המקרים גם ממשק משתמש שונה) על מנת להפעיל אותן:

  1. שירותי מיקום. יש לכם באתר מנוע חיפוש של אנשי מקצוע? בגרסת מובייל תוכלו להוסיף אופציה לחפש לפי קרבה גאוגרפית. נניח, מה הוא בית המרקחת הקרוב למיקום הנוכחי שלי?

  2. חיבור ישיר לאפליקציות ניווט. הלקוחות שלכם מגיעים אליכם פיסית? חברו את הכתובת שלכם לאפליקציות הניווט הפופולריות (ווייז, גוגל מפות ועוד).

  3. Click to Call - אל תתנו לגולשים שלכם לעשות העתק-הדבק למספר טלפון שלכם. צרו עבורם כפתור מיוחד שיפעיל אוטומטית את הטלפון שלהם.

 

רגע... לא עדיף פשוט לעשות אפליקציית מובייל וזהו?


כנראה שזו השאלה הכי נפוצה שלקוחות שואלים אותי. בואו נשים את הקלפים על השולחן: לא משנה מה מנסים למכור לכם, אפליקציה בשום תרחיש לא יכולה להוות תחליף להתאמת האתר שלכם למובייל. אפליקציה יכולה לבוא כתוספת לאתר המובייל או הרספונסיבי שלכם.

 

למה? כי אם הגולש ביצע חיפוש בגוגל על 'תנור חימום למשרד' והגיע בדיוק לדף המוצר היפה שבניתם (אבל לא מותאם למובייל) הוא יילך לאיבוד. הוא לא יידע שיש לכם אפליקציה. וגם אם תציעו לכל גולש שנכנס מהמובייל להוריד את האפליקציה הסבירות שהוא יעשה זאת לפני שהוא הכיר אתכם נמוכה מאד. הוא יחזור אחורה לתוצאת החיפוש הבאה בגוגל. ואם גוגל רואה שגולשים שנכנסים אליכם מהמובייל יוצאים מאד מהר הוא מבין שמשהו לא בסדר אצלכם ומתחיל לדרג אתכם נמוך.


סיכום רספונסיבי


אחרי שהבהרנו את הנקודה שאפליקציית מובייל לא מהווה תחליף להתאמת האתר שלכם למובייל אפשר לחזור לנושא המקורי. מתי לבחור באתר רספונסיבי ומתי בגרסת מובייל?

ככלל אצבע - ככל שהאתר שלכם פשוט יותר, תדמיתי ואינפורמטיבי יותר, גדלים הסיכויים שאתר רספונסיבי יהיה פתרון נכון עבורכם כלכלית, עיצובית וטכנולוגית.
אתרים מסובכים יותר, עם חווית משתמש מורכבת יותר ובעלי אופי שימוש שונה במחשב מאשר במובייל יצטרכו לקבל טיפול ותכנון נפרדים בגרסת המובייל שלהם.

 

אנחנו מספקים שירותי ייעוץ, בניית אתר סלולרי ואתרים רספונסיביים - צריך/ה להתייעץ בנושא? דבר/י איתנו!

 


התכנים הכי טובים שלנו אצלך במייל, לא תצטרף/י? בטח שכן!
אהבת את הפוסט? שתף ותן ערך גם לחברים ולקולגות שלך