אהבתם?
שתפו!

מה זה A/B testing ואיך זה ישפר את אחוזי ההמרה באתר שלכם

A/B Testing הוא תהליך אשר נועד לעזור למשווקים ליצור תכני שיווק יעילים יותר על ידי השוואה בין גרסאות. עבודת A/B Testing נכונה תשפר לכם את אחוזי ההמרה לפעמים, אפילו במאות אחוזים.

רועי פוברצ'יק
03/07/2013

עמודי נחיתה, בהגדרתם היבשה היא הרושם הראשוני שלכם. העמוד הראשון אליו נחשף הגולש כשהוא מגיע לאתר שלכם. במצב האידיאלי, מדובר בעמוד שיציג אתכם בצורה הכי ברורה ויעילה, יגרום לגולש להרגיש בנוח ולבסוף יניע אותו לפעולה שאתם רוצים שהוא יבצע. בכל עמוד נחיתה טוב חייבת להיות קריאה לפעולה הכוונה לפעולה.

 

החוקים לעמוד נחיתה טוב הם די פשוטים, כותרת טובה שתשקף מי אתם ומה אתם עושים ואיזה תועלת אתם מציעים ללקוח שלכם, שימוש בתמונה טובה שתייצג את המוצר או את החברה מבחינה ויזואלית (לעיתים עדיף וידיאו קצר), טקסט קצר שיסביר לקהל שלכם איזה צורך אתם פותרים עבורו, קריאה לפעולה מנוסחת היטב וכפתור גדול ויפה שמכוון את הגולש שלכם לצעד הבא שתכננתם עבורו. בתיאוריה זה נשמע די פשוט נכון?

 

בואו ניקח רגע ונראה איפה הדברים יכולים להתחיל להשתבש - הכותרת שלכם לא תהיה מספיק טובה, התמונה לא תמשוך את הקהל שלכם, הטקסט שיווקי הקצר לא מושך את קהל היעד הנכון או לא מבהיר לו מספיק טוב מה התועלות של המוצר שלכם, הכפתור שלכם לא עושה חשק ללחוץ עליו והצבעים בעמוד חיוורים ולא מושכים את העין. פתאום נראה קצת פחות פשוט.

 

תכירו את העולם הנפלא של A / B Testing

 

A/B Testing הוא מושג שגור בעולם השיווק. מדובר בתהליך בו בוחנים שתי גרסאות של אותו הדבר, כאשר בכל גרסה יש אלמנט אחד (או מקסימום שניים) שונים אשר אותם אנחנו רוצים לבחון.

 

לדוגמה, נגיד שפירסמתי מודעה ממומנת בפייסבוק אשר כוללת תמונה וטקסט שיווקי. אותה המודעה מקבלת 10,000 חשיפות ביום, מתוכן 100 הקלקות ולבסוף - 10 לידים. התוצאות לא מדהימות ואני רוצה לבחון דרכים לשפר את המודעה.

 

האלמנטים שמרכיבים את המודעה הם תמונה וטקסט - כביכול 2 אלמנטים. בפועל יש 3. האלמנט הנוסף הוא המסר. אז איך מיישמים A/ B Testing על הדוגמה שלנו? קחו בחשבון שאתם כמובן מעלים כל פעם שתי מודעות במקביל.

 

ברוכים הבאים לעולם הצבעוני של A/B Testing

 

תמיד חשוב לבדוק אם הבעיה היא המסר או מרכיבי המודעה. אם המסר שלכם "תקנו אצלנו כי אנחנו הכי איכותיים" אבל הקהל שלכם מחפש "הכי זולים בשוק" אז לא משנה כמה פעמים תשנו את התמונה או הטקסט, אם המסר ישאר אותו מסר אתם תהיו בבעיה.

 

מבחן ראשון יהיה מסר מול מסר - תנסחו שני מסרים שונים, תשקפו אותם בשתי מודעות שונות (כולל טקסט ותמונה). איזה מהמסרים פעל טוב יותר? תנתחו ביצועים ותמשיכו איתו.

 

המבחן השני יהיה תמונה מול תמונה - תשמרו על אותו המסר ואותו הטקסט בין שתי המודעות ותבדקו איזו מהמודעות מביאה ביצועים טובים יותר. תבחרו את המודעה המנצחת ותמשיכו איתה.

 

המבחן השלישי יהיה טקסט מול טקסט - התמונה והמסר זהים וכבר הוכיחו את עצמם, עכשיו תבדקו איזה מהטקסטים פועל. הביצועים המנצחים יובילו למודעה המנצחת.

 

עד כאן נראה לי שהבנו בצורה הפשוטה ביותר שלו את המשמעות של A / B Testing. התורה עצמה הרבה יותר מורכבת אבל אני לא אסביר את כולה בפעם אחת. בגדול, המטרה של A / B testing היא לבחון גרסאות שונות של מודעות / עמודים / קופירייטינג וכו' כדי לשפר תוצאות ולבחון מה פועל ומה לא פועל. ככל שמטרת המבחן שלכם מורכבת יותר כך גם תכנון המבחן מורכב יותר.

 

בחזרה לעמוד הנחיתה שלכם

 

אני מוכרח להתוודות שלא הייתי לגמרי כן איתכם קודם. כשפירטתי מה האלמנטים שאפשר לבחון אז קצת פישטתי יותר מדי. הזכרתי כותרת, תמונה, טקסט שיווקי, טקסט על הכפתור ורמזתי על צבעים. בפועל צריך להוסיף לזה גם את העימוד שבחרתם (איפה כל אלמנט נמצא), גודל האלמנט (פונט 14px לעומת 16px), היחסיות בין האלמנטים (התמונה פועלת טוב בעצמה, הטקסט פועל טוב בעצמו, ביחד הם לא פועלים). נלך קצת קדימה - אולי אתם רוצים לבחון את כמות הזמן שהגולש נמצא בעמוד? על איזה כפתור הוא לוחץ קודם? ובפועל - יש עוד הרבה דברים קטנים נסתרים שאפשר לבחון.

 

עכשיו אתם בטח כבר ממש מבולבלים - מה הוא רוצה מאיתנו? איך בוחנים את כל זה? אני רוצה לנסות ולתת כמה כלים וטיפים ראשונים בדרך למבחני ה A/B Testingשלכם.

 

1. תתחילו מלעשות מבחני A/A - כדי לבדוק את הכלי איתו אתם עומדים לעשות מבחני A/B אתם קודם כל צריכים לדעת שהוא נותן לכם תוצאות אמינות ואין השפעה חיצונית. אם תגלו שיש פער בתוצאות הביצוע של המבחנים אולי תגלו שהכלי איתו אתם בוחנים את העמודים שלכם הוא הבעייתי.

 

2. תבדקו בדיוק מה שאתם בודקים ואל תמהרו להניח הנחות - אם אתם בוחנים שני כפתורי "קרא עוד" לאותו הטקסט, אחד אדום ואחד ירוק ואתם מגלים שהכפתור הירוק מביא ליותר הקלקות - אל תניחו שהכפתור הירוק גם מביא ליותר המרות ללקוח. כל מה שהכפתור הירוק עשה זה לעודד אנשים ללחוץ "עוד". אל תניחו מזה שום דבר על פעילות אחר שהלקוח עושה באתר שלכם.

 

שלושה מבחנים שרצים במקביל

 

3. תבדקו אלמנט אחד כל פעם - אחד הפיתויים הגדולים הוא לבחון המון דברים (כי יש מלא מה לבחון!) חשוב שתבדקו כל פעם משהו מדויק, תניחו הנחה לגבי איזה שינוי אתם מצפים שיקרה ולמה. תגדירו מראש תקופת זמן או כמות חשיפות שאתם נותנים למבחן לרוץ ואז תבדקו מה הביא לתוצאה טובה יותר. תבודדו כל פעם את האלמנט שאתם בוחנים כדי לא להיות מושפעים מאלמנטים נוספים.

 

4. לסיים מבחנים כשהסטטיסטיקה לא משמעותית מספיק - לפני כמה ימים בחנתי באתר שלי את ההבדל בין Click Here ל- Download Here. "הקלק כאן" זכה ל-750% יותר הצלחה כבר בשעתיים הראשונות. נשמע כמו נצחון מוחץ לא? אז לא. לא אם מדובר במספר נמוך מדי של הקלקות בפועל או מעט מדי חשיפות למבחן. תמיד ש-100% יכול להיות בפועל גם בן אדם אחד בלבד.

 

5. שינויים קטנים יובילו לתוצאות קטנות - ככל שמה שאתם בוחנים הוא מורכב יותר השינויים הקטנים יביאו לרוב לתוצאות קטנות יותר. הרעיון מאחורי A / B Testing הוא לבחון גרסאות שונות של אותו הדבר וללמוד מהם כיצד אפשר לשפר. אלמנטים קטנים לרוב יביאו לשיפור קטן. אנחנו לא מחפשים שינויים של 700% רק כי שינינו קצת את הגוון של הטקסט. נוכל לראות שיפורים משמעותיים, אבל תשאירו את הציפיות שלכם בטווח הריאלי.

 

6. לאמיצים בלבד - לאמיצים ובעלי האמצעים מביניכם, אני מציע אתגר אחר. תחזרו לשלב הראשון של הבדיקה ומציע שתעשו אותו קיצוני יותר. אל תבחנו אלמנטים קטנים מהעמוד שלכם. תתחילו מלבדוק את אותו המסר על שני עמודים עם אותה המטרה אבל שיראו אחרת לגמרי. תבחרו לכל עמוד גישה שונה לחלוטין מהעמוד השני. זה הסיכוי הראשון שלכם לראות הבדלים ענקיים בביצועים. מתוך שתי האפשרויות האלו תבחרו אחת ותתחילו לחפור לתוכה.

 

לבחון ולשפר את האתר או המודעות שלכם בעזרת A / B Testing הוא תהליך ממכר. תמיד אפשר לבחון עוד משהו, תמיד אפשר להחליף מילה, לבחור גוון אחד בשתי דרגות למעלה של כחול או לשנות את הקריאה לפעולה. זה לא נגמר. תקציבו לעצמכם מראש זמן בו אתם מתכוונים לבחון את הדברים ולאילו תוצאות אתם רוצים להגיע. כשאתם מרגישים שהשיפורים הם קטנים מדי פשוט תפסיקו. אתם לא תגיעו ל-100%. זה לא יקרה. תביאו את העמוד למצב הטוב ביותר שהוא יכול להיות בו ותמשיכו הלאה לדברים אחרים.


התכנים הכי טובים שלנו אצלך במייל, לא תצטרף/י? בטח שכן!
אהבת את הפוסט? שתף ותן ערך גם לחברים ולקולגות שלך